Anders fant drømmejobben i Hamar
Da Anders Furuset Jensen (28) var ferdig med IT- og sikkerhetsstudiene i 2025, var han forberedt på et krevende arbeidsmarked. Han søkte jobber over hele landet – fra Bodø til Oslo. Det var likevel et tilbud fra Hamar som skulle bli vendepunktet.
– Jeg var åpen for det meste, men da muligheten dukket opp her, var det egentlig ikke vanskelig å velge, forteller han.
I dag jobber Anders som IT-utvikler i Norsk Biltransport, hvor han er med på å utvikle og drifte logistikksystemer som er helt avgjørende for selskapets drift.
Fikk ansvar tidlig
I stedet for å havne i et stort, anonymt miljø, ble han del av en liten og spesialisert IT-avdeling – og fikk raskt mye ansvar.
– I et mindre selskap opplever jeg at jeg har fått mer ansvar og tillit tidligere enn jeg kanskje ville fått i en større organisasjon. Du må tørre å ta egne valg, og det gjør at du vokser fort som nyutdannet, sier han.
For Anders har det gitt en bratt læringskurve og en arbeidshverdag der IT-kompetanse er tett koblet på en konkret og samfunnsviktig bransje.
Et godt sted å starte karrieren
Anders mener at Hamar kan være et smart valg for nyutdannede. Det er ofte noe mindre konkurranse om jobbene sammenlignet med i de største byene, samtidig som du får mer varierte oppgaver og større ansvar tidlig.
Hans råd til andre som vurderer å flytte ut av de største byene er klart:
– Det er bare å hoppe i det. Hamar har alt du trenger – både for karriere og fritid. Folk er også utrolig hyggelige, og det er lett å føle seg velkommen.
Mer grønt, mindre asfalt
Anders flyttet til Hamar midt på vinteren. Først senere oppdaget han hva regionen faktisk hadde å by på.
– Sammenlignet med Oslo, hvor det er mye IT og asfalt, er Hamar mer IT og grønt, sier han.
Som ivrig syklist har han fått øynene opp for hvor kort veien er fra sentrum til åpne landskap.
– Det er helt fantastisk å kunne sykle over Stangebrua og plutselig være midt ute i jordbrukslandskapet. Her er naturen rett utenfor døra.
Positivt overrasket over bylivet
Selv om nærheten til naturen er viktig, er det bylivet som kanskje gleder ham mest.
– Jeg hadde ikke forventet så mange gode spisesteder og et så variert tilbud, sier han.
Han trekker fram både treningsmuligheter, kulturtilbud og arrangementer – fra hockeykamper i CC Amfi til aktiviteter på kulturhuset og i teknolkogi-huben i PARK.
– Du får litt av storbyfølelsen, men med mye kortere avstander og mindre stress.
Mer å leve for
En av de største forskjellene fra de større byene merker han på økonomien.
– Det er rett og slett billigere å bo her. Det gjør at du får mer penger til overs til å reise, oppleve ting eller dyrke interessene dine.
Samtidig er tilgangen til resten av landet god.
– Du er bare en kort togtur unna Oslo og Gardermoen, så det meste føles nært, avslutter han.
Anders trives med Mjøsa tett på.
Kort vei fra leiligheten til fine sykkelturer.