– Drømmen er å arrangere dette i kompaniskap med «The Gathering». Vår bransje er i høysete grad beslektet med spillmarkedet, sier østfoldingen Keith Meldingen (30 år), bosatt i Bergen, men pendler til jobben på Hamar. VRINN har sitt opphav i Hamarregionen. Mellingen er Klyngeleder, rettere sagt daglig leder for den nasjonale klyngen VRINN med hovedsete i Hamar.

Nordens største

Det er god grunn til at forumet legges nettopp til Mjøsbyen, av egen bransje utnevnt til Norges kraftsentrum innen VR-teknologi. Nordic VR Forum ble arrangert for første gang i 2017, og er nå vokst til den største VR- og AR-konferansen i Norge – faktisk også en av de største i Norden. Arrangør er VRINN som  er organisert under Hamarregionen utvikling med støtte fra  blant annet Innlandet fylke. Medlemsantallet øker hvert år og er i dag cirka 50 medlemmer. 

«The Gathering» var for Mellingen inngangsporten til VR- og AR-bransjen. Det var der det startet. Nå ser han for seg en fremtidig forening mellom de to høyteknologiske arrangementene i Mjøsbyen.

Veksten og potensialet gir tydelig mersmak

– Under slike messer – med så store teknologiske utfordringer – er det mye som kan gå galt. Men det gjorde det ikke denne gang heller. Derfor har vi allerede begynt å fokusere på neste messe 15-16 november. Da skal vi gå enda mer internasjonalt og tenke enda større, sier Mellingen. 

Tidligere år har temaene dreid seg om å bruke XR i helsevesen, utdanning og historiefortelling.

Under messen i november ble byplanlegging, spill og metaverse inkludert. Over 450 deltok på årets arrangement – deriblant deltagere fra USA, England, Nederland og hele Norden – og tiltrakk seg foredragsholdere fra Meta, Microsoft, Cap Gemini og Vizrt. 

– Vi hadde over 35 foredragsholdere som spenner fra mental helse med XR til hvordan AI og AR revolusjonerer TV slik vi kjenner det, til et bibelmuseum som lager NFT-bibler i en nettbasert virtuell verden, forklarer Keith Mellingen.

I rask utvikling

– Utviklingen kan man blant annet se på noe så enkelt som VR-brillene. På ett år har de blitt både tynnere og mindre – men med høyere kvalitet, og til samme pris.

– Programkomiteen jobbet i forkant av årets seminar utrettelig for å lage et program som skulle være informativt, relevant og inspirere deltakerne. Vi prøvde også å være tro mot «Show, don’t tell» ved å vise frem XR-teknologi på scenen og ved stand. Det ble en suksess, hevder Mellingen.

På hovedkonferansedagen åpnet Hado Norge  dagen med et AR E-sport Show på scenen; deltakerne kunne se spillere kaste virtuelle brannballer på hverandre og se hvilket lag som vant. 

Et annet utstillingsvindu for AR som ble brukt live på scenen var da Microsoft hadde en høyttaler til stede virtuelt, ikke gjennom lag med et standard webkamera, men til stede som et hologram.

– Å holde arrangementet relevant og relatert for våre deltakere var avgjørende for å gjøre dette til et godt arrangement; for eksempel hadde Chris Black fra Vizrt en keynote om hvordan de brukte AI til å lage utrolig AR på TV-grafikk. På utstillinger våre deltakere sannsynligvis har sett, har de kanskje lurt på, «hvordan gjør de det?» Spør Mellingen retorisk. 

I VR- og AR-bransjen skjer utviklingen fort. Ett år i denne bransjen er lang tid.

VRINNs økosystem

For å forstå sammenhengen med VRINN og årsaken til suksessen med Nordisk VR-forum, snakker Keith Mellingen om økosystemet. Et voksende økosystem, som springer ut fra kongstanken bak VRINN.

– Det handler om at alle hjelper alle på tvers av business og/eller funksjon. Bedrifter innen forskjellige sjangre, offentlig som privat, samhandler og utnytter teknologien til videre vekst. Det være seg til sykehus og operasjoner, til utdanning eller innen forsvaret, forklarer Mellingen.

Under forumet ble det derfor viet mye tid til praktisk bruk av VR, og om hvordan og hvem som bruker VR i et kontorlokale. Blant annet bidro James Dodsen fra Spinn Arkitekter med flere gode eksempler på hvordan hans kolleger bruker VR til designgjennomganger og viser kunder minimodeller av å bygge i VR i stedet for å bruke tid, penger og energi på å bygge fysiske miniatyrmodeller. 

– Opplæring og utdanning har alltid vært viktige temaer for Nordic VR Forum. I år hadde vi samtaler dedikert til bruk av XR i videregående skoler og til Forsvarets høgskole ved hjelp av VR for å trene sivile til å beskytte seg selv, forklarer Mellingen, som var svært tilfreds med årets arrangement.

– Jeg ønsker å benytte anledningen til å takke alle interesserte og deltagere som gjennom Nordic VR Forum er med på å sette Hamar på kartet.

Nordic VR Forum 

Verktøyene til neste generasjon er allerede der – nå er det på tide å tilpasse læringsstrategien til forretningsstrategien for å skape verdier.

Nordic VR Forum er en konferanse for innovatører, for tankeledere, for historiefortellere! Den er rettet mot alle som er interessert i nye måter å lære, trene og fortelle på – så vel som VR-fagfolk og -eksperter. Hovedformålet er å presentere utvikling, muligheter, resultater og fremtidige visjoner av VR- og AR-teknologier basert på faktiske brukstilfeller.

På Nordic VR Forum dreier alt seg om bruk av virtual reality (VR) og augmented reality (AR) innen helse, læring, opplæring og historiefortelling.  Arrangert 6 ganger.

Konferansen vil samle mange innflytelsesrike deltakere og førsteklasses prosjekter. Som et uavhengig, ideelt arrangement er Nordic VR Forum den største feiringen på den nordiske halvkule av det aller beste virtuelle virkeligheten har å tilby akkurat nå.
Det settes også opp premier til de som utmerker seg innen bransjen, en slags Oscars i ulike kategorier, som eksempelvis kreativitet og innovativ utvikling.

Tekst: Geir A. Arneberg